De SMTP server van KPN gaat verdwijnen

Het KPN SMTP Relay systeem is 15 juni 2015 offline gegaan. Dit kan onbedoelde effecten hebben voor klanten van de KPN, wanneer ze hier niet goed op zijn voorbereid. Onlinespamfilter verwacht dat veel bedrijven in Nederland problemen zullen hebben met deze overgang. Hieronder staat beschreven wat de mogelijke problemen zijn en hoe deze kunnen worden ondervangen.

 

Wat zijn de mogelijke problemen?

De KPN raadt haar klanten aan om de DNS records te verzetten naar hun eigen (vaste) IP adressen. Hiermee komt e-mail direct binnen bij het bedrijf. De e-mail server van het bedrijf ligt daarna echter wel open voor allerlei aanvallen van spammers, zeker wanneer hiervoor geen gespecialiseerde software geinstalleerd is.

 

Tegelijk raadt de KPN haar klanten aan de zogenaamde “smart host” uit te schakelen om de verzending van e-mail na 15 juni mogelijk te maken. Op zich werkt dit, maar de server moet dan wel zeer goed zijn ingericht om problemen met de aflevering te voorkomen. De meeste e-mail servers zijn dat niet. Veel bedrijven zullen dan ook gaan zien dat hun communicatie bij de tegenpartij in de spam bak gaat belanden. Een tweede probleem ontstaat wanneer de mail server van het bedrijf ooit per ongeluk spam gaat versturen. Deze kans is zeker niet denkbeeldig. Deze spam word niet meer bij de KPN afgestopt maar gaat direct het Internet op. Dit kan blacklisting tot gevolg hebben en dat kan weer leiden tot e-mails die niet meer aankomen!

 

Mensen die vanaf thuis e-mail versturen kunnen ook in de problemen raken, aangezien het versturen van de e-mail niet meer via de smart host van KPN kan geschieden. Dit betekent dat de bedrijfsserver zo moet worden ingericht dat deze e-mail van thuis aanneemt en de meeste server installaties zijn hier niet op voorbereid.

 

WIj kunnen u helpen

Onlinespamfilter kan u helpen om deze horde te nemen! Afhankelijk van uw situatie kunnen wij u een oplossing bieden voor ingaande en uitgaande e-mail. Wij bieden deze oplossing al jaren aan voor onder andere klanten van de KPN en dit garandeert 100% compatibiliteit. U wordt bij elke stap door onze e-mail specialisten telefonisch of per e-mail begeleid. Het resultaat is een professionele opzet, waarbij zowel ingaande als uitgaande e-mail wordt afgehandeld en bovendien gescand op virussen en spam.

 

Neem contact met ons op

Voor meer informatie neemt u contact ons op via e-mail of belt u ons direct tijdens kantooruren op 076-8200203.

Share This

Share this post with your friends!