Hoe ziet jouw mailbox er ’s ochtends uit als je aan het werk gaat? De kans is groot dat je je eerst door een hele stapel spam moet worstelen. Lang leve onlinespamfilter.nl! Toch is dat geen garantie dat je nooit meer een spammailtje krijgt. Gelukkig kun je zelf genoeg doen om de performance van je spamfilter te verbeteren. Hoe je dat doet, vertellen we je in deze blog.

Ongewenste berichtjes

We schreven het al eerder: er is geen spamfilter op de wereld die nooit fouten maakt. Laten we eerst eens kijken wat spam eigenlijk is. Volgens Rijksoverheid is spam ‘een bericht dat u ongevraagd ontvangt via e-mail, mobiele telefoon of vaste telefoon’. Voor de één is een mailtje van Feyenoord spam, de ander – ja, ik geloof het ook amper – ziet een mailtje van NAC Breda als spam. Iemand die overtuigd BMW-rijder is, zit niet te wachten op een mailtje van Mercedes en vice versa.

Zelflerend systeem

Hoe stel je nu je spamfilter zo in dat de performance verbetert? Voor ons gesneden koek, maar om ons heen horen we toch vaak vragen over hoe je je spamfilter op de juiste manier instelt en gaandeweg optimaliseert. Laten we beginnen te zeggen dat Onlinespamfilter gegarandeerd al 99,9 procent van alle spamberichten uitfiltert. En net zo goed als een mens nooit te oud is om te leren, is ons spamfilter dat ook niet. Het mooie is dat het een zelflerend systeem is, dat is opgebouwd uit componenten die elkaar in de gaten houden. Als er één afwijkt, stelt het zichzelf bij. Daar hoeven wij niets voor te doen, dat regelt het slimme algoritme, realtime. Het kijkt naar verdachte woordcombinaties, de opbouw van een e-mail en het analyseert data, hele bergen data.

Parameters bijstellen – individueel of op organisatieniveau

Maar geen enkel systeem is waterdicht, er kan nog steeds een spammailtje tussendoor glippen. En jawel: hier komt de mens om de hoek kijken. Gelukkig. Als jij een mail krijgt waarvan je vindt dat het spam is – die mail van Feyenoord, om maar iets te noemen –, dan kun je dat aan het systeem vertellen door bij de correctieopties op de knop ‘Spam’ te drukken. Het systeem gaat dan automatisch voor jou de parameters bijstellen. Doen meerdere medewerkers dit, dan stelt het systeem de parameters voor de hele organisatie bij. Krijg je een bepaalde mail niet en ontdek je dat deze onterecht is aangemerkt als spam, dan kun je dat ook aangeven door bij de correctieopties op de knop ‘Innocent’ te drukken. Vanaf dan worden mails van die afzender niet meer tegengehouden.

Kind kan de was doen, maar dan moet je het wel doen

Als je door allerlei hoepels moet springen om je inkomende mail te filteren, dan hebben wij ons werk niet goed gedaan. Het moet eenvoudig en overzichtelijk zijn en dat is het ook. Tenminste, dat vertellen onze klanten ons. Een paar kliks en je spamfilter werkt nog beter dan het al deed. Maar dan moeten mensen het wel doen, natuurlijk. Het is net als met de was. Als je de wasmand naast de wasmachine laat staan, wordt die was never nooit niet schoon. Zeker weten.

Gratis uitproberen?

Wij kunnen je natuurlijk van alles vertellen, maar we kunnen ons voorstellen dat je die spamfilter wel eens in actie wil zien. Probeer het gratis uit.

Nieuwsbrief ontvangen?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws en de meeste recente ontwikkelingen? Volg dan onze LinkedIn-pagina.

Share This

Share this post with your friends!