Toen we in 2007 begonnen met Onlinespamfilter, was ‘Cloud Computing’ nog iets vrij onbekends. Net als de meeste bedrijven hadden (en hebben) wij ook onze eigen dedicated servers, op 2 locaties, om ervoor te zorgen dat we altijd online beschikbaar zijn. Veel organisaties overwegen ondertussen de overstap naar servers in de Cloud en Onlinespamfilter overweegt ook deze stap, mogelijk als ons ‘derde datacenter’.

Voor Onlinespamfilter zijn er duidelijke voordelen aan het onderbrengen van onze service in een Cloud omgeving. Op dit moment staan de servers van Onlinespamfilter op twee locaties: Eindhoven en Waalwijk. Ons systeem werkt op meerdere servers en we hebben ook ruimte om data op te slaan. Iedereen die een eigen server heeft, weet hoeveel tijd er in onderhoud kan gaan zitten. Resource planning is soms lastig en zeker in het geval van spam-bestrijding is dat een big issue aangezien e-mail een sterk wisselend volume kan vertonen.

Capaciteit afstemmen

In geval van pieken en dalen in het dataverkeer wil je snel capaciteit kunnen bij schalen of afbouwen. Wanneer je dat bij je eigen servers moet doen, zijn de mogelijkheden beperkt. Onlinespamfilter reserveert altijd een stevige overcapaciteit voor het opvangen van pieken in het dataverkeer. Dat brengt kosten en onderhoud met zich mee. Met je services in een Cloud omgeving zoals AWS of Digital Ocean gaat het op- en afschalen van capaciteit veel sneller en eenvoudiger – je huurt meer of minder ruimte wanneer je het nodig hebt – en het scheelt ook in onderhoud.

We kunnen het ook in de Cloud

Ons systeem is ontwikkeld op basis van een eigen serverpark. Maar Onlinespamfilter kán in de cloud draaien. Dat wil niet zeggen dat we het systeem zomaar kunnen overzetten. Hiervoor is een ingrijpende re-design van de architectuur nodig. De processen achter onze services moeten worden opgesplitst en uitvoerig worden getest. Dat maakt het niet alleen makkelijker om het systeem te verplaatsen, het maakt het onderhoud en de upgrade van de processen ook eenvoudiger.

Waarom zitten we nu dan nog niet in de cloud?

Er zijn een aantal zaken waar we goed over moeten nadenken. Allereerst is dat veiligheid. Dat staat boven alles. We hebben veel tijd gestoken in het onderzoeken naar waar we het veiligst onze processen en data kwijt zouden kunnen. We houden uiteraard alle data binnen Europa, zodat onze klanten altijd een beroep kunnen doen op de AVG. Aan andere uitdagingen, zoals dynamische IP adressen en ‘failover redundancy’ over meerdere Cloud aanbieders wordt nog gewerkt. Uiteraard zal er een migratie pad moeten worden uitgezet zonder onderbreking van onze service.

Nadat we al deze problemen hebben getackeld kunnen we ons systeem stukje bij beetje op een verantwoorde manier gaan verhuizen. Het mooie hiervan voor u is, is dat u er niets van gaat merken. Onlinespamfilter blijft werken zoals het dat altijd doet. Straks zijn we alleen nog beter in staat om uw e-mails te blijven filteren op spam en bedreigingen.

Share This

Share this post with your friends!