Hoewel we bijna alle spam tegenhouden, ruim meer dan 99,99% om precies te zijn, komt het toch wel eens voor dat een spammail alsnog in uw Inbox verschijnt. Of dat een normaal mailtje als onveilig wordt aangemerkt. Wat nu?

Onlinespamfilter maakt gebruik van verschillende modules om te controleren of een email spam is. Omdat geen één e-mail ‘perfect’ is, kan het zijn dat de ene module zegt dat het spam is en de andere niet. Alle checks van de modules, en dat zijn er honderden, vormen samen een waarde die bepaalt of een email spam is. Van de ruim 1 miljoen mails die dagelijks over onze servers gaan, wordt meer dan 99,99 procent goed gemerkt. Maar soms dus niet. Wat kunt u daar aan doen?

De SPAM-knop

Als u een email ontvangt waarvan u denkt dat het spam is, dan kunt u dat aan onze filter laten weten. Via de klantportal kunt u de betreffende e-mail terugvinden. Eenmaal geselecteerd, verschijnt er een knop waar SPAM op staat. Eén klik op deze knop en de e-mail wordt niet alleen als spam aangeduid, op de achtergrond gaat de filter ook aan het werk.

Het leren begint

Alle modules die aangegeven hebben dat het een veilige e-mail was, krijgen als het ware een tik op de vingers. Vervolgens gaat het systeem en de modules kijken waarom het mis gegaan is. Met de metadata die bij de e-mail hoort, worden gekeken waarom de email is doorgelaten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een bepaalde woordcombinatie als veilig gezien is, terwijl dat niet zo hoort te zijn.

Als alle data is onderzocht en de verbanden gevonden zijn, wordt dat aan het filter toegevoegd. U leert het systeem als het ware nieuwe dingen, zodat het de volgende keer niet meer gebeurt. Overigens gebeurt dit allemaal op de achtergrond en binnen enkele seconden. Een volgende spammail zal dus gelijk herkend worden.

Waar blijft mijn veilige e-mail?

Het kan ook andersom voorkomen. Dat u zeker weet dat er een veilige e-mail naar u verstuurd is, maar niet binnenkomt omdat de filter denkt dat het spam is. In dat geval kunt u dat via de klantportaal op dezelfde manier aangeven: e-mail opzoeken en op de knop klikken (nu staat er ‘innocent’ op de knop). Ook nu kijkt het filter weer naar waar het mis is gegaan en leert hij, zodat het de volgende keer wel goed gaat. Daarnaast wordt de e-mail direct naar u doorgelaten.

En als ik het nu mis had?

Geen probleem. Ook nu kunt u via de klantportal aangeven, dat het toch een veilige of onveilige e-mail was. De modules gaan opnieuw in de leer om het weer goed te krijgen. Let wel dat als u dit heel vaak met dezelfde e-mail doet, dat de filter uiteindelijk de verkeerde dingen kan gaan leren en in de war kan raken.

Onze spamfilter is van hoge kwaliteit. Toch kunnen er mailtjes tussendoor glippen. U kunt de filter helpen met het leren van zijn fouten, door via de klantportal aan te geven waar hij de fout in ging. Op deze manier kunnen we hem samen nog slimmer maken.

Share This

Share this post with your friends!