Voor de een zijn ze een handige manier om koopjes te vinden, voor de ander is het vooral Inbox-vulling: Nieuwsbrieven. Maar zijn nieuwsbrieven nu ook echt spam?

In de traditionele zin van het woord niet. Spam is e-mail die door onbekenden gestuurd wordt, vaak om gegevens te stelen. Regelmatig vragen spammers om persoonlijke gegevens of willen ze dat je op een link klikt. Een nieuwsbrief is meestal bedoeld om informatie te geven of reclame voor bepaalde producten te maken. Iets wat een spammail overigens ook kan doen. Het verschil is dus niet altijd heel erg duidelijk.

Verschil

Toch zit er grote verschillen tussen spam en een nieuwsbrief. Want voor een nieuwsbrief schrijf je je – soms ongemerkt – zelf in. Je laat je e-mailadres achter, bijvoorbeeld in een webshop of bij de plaatselijke doe-het-zelf zaak en die wordt dan gebruikt voor het versturen van nieuwsbrieven. Een ander groot verschil is dat je bij een nieuwsbrief kunt uitschrijven, door in de e-mail op een ‘unsubscribe’ link te klikken. Voor nieuwsbrieven die vanuit de Europese Unie verstuurd worden, wordt dat met de invoering van de AVG zelfs verplicht. Overigens is een opt-in constructie in Nederland momenteel al verplicht, maar deze opt-in kan verborgen zitten in bijvoorbeeld de algemene voorwaarden bij een product of dienst. In de toekomst worden dus de eisen wel wat strenger.

Allemaal hetzelfde

We krijgen regelmatig de vraag of Onlinspamfilter.nl ook nieuwsbrieven kan filteren. Technisch is dat wel mogelijk, maar we raden het toch af. De reden om nieuwsbrieven niet als spam aan te merken is dat ze vaak op vergelijkbare wijze opgebouwd zijn. Daardoor is het heel lastig om tussen verschillende nieuwsbrieven te filteren. Daarnaast leer je het filter misschien wel verkeerde waarden aan, waardoor ook andere nieuwsbrieven die je misschien wel wilt hebben als spam behandeld worden. Het is dus niet raadzaam om een nieuwsbrief als spam aan te duiden.

100.000 nieuwsbrieven

Tenzij het de spuigaten uitloopt, natuurlijk. Zo hadden we recent een geval waarbij een klant gebombardeerd werd met nieuwsbrieven. Binnen een paar dagen ontving de klant ruim 100.000 nieuwsbrieven van over de hele wereld. Natuurlijk kunnen we onze filters dan gebruiken om dit tegen te gaan. Ook wanneer we merken dat een bepaald domein ongevraagd mails blijft versturen, kunnen we daar tegen optreden. We blokkeren dan bijvoorbeeld alle e-mails die via dat ene domein verstuurd worden. Zo worden onze klanten niet lastig gevallen met ongewilde e-mails.

Nieuwsbrieven kunnen soms vervelend zijn, maar daarmee is het nog geen spam. Wilt u ze niet meer ontvangen, schrijf uzelf dan uit. Als het te erg wordt, kunnen we u natuurlijk altijd helpen. Neem gerust contact met ons op als u vragen heeft.

Share This

Share this post with your friends!